Altijd al Arch willen proberen, maar nooit aangedurfd?

Ik geef het toe. Arch Linux is niet voor Linux beginners.
Ik begon er maart 2010 mee in de vorm van Archbang een versie van Arch die kant en klaar uit het doosje komt met een goede, weliswaar niet erg mooie Openbox opzet .
De grootste horde voor Arch beginners is de installatie.
Die wordt veel makkelijker met Archbang.
Eenmaal gewend aan de Arch way wil je waarschijnlijk niet anders meer. De grote voordelen zijn: a rolling release model, je hoeft niet je systeem weer iedere half jaar aan te passen omdat het doorlopend aangepast wordt. De software pakketten zijn altijd bijzonder up to date en vanilla, oftewel meestal zo ongewijzigd mogelijk, zoals bedoeld door hun ontwikkelaars.
De Keep It Simple, Stupid benadering brengt vele voordelen met zich mee.
De uitmuntende documentatie is ook gedeeltelijk in het Nederlands voorhanden, zoals de beginnersgids.
Arch is bovendien een van de beste distro's om Linux beter te leren kennen en om zoveel mogelijk controle te leren krijgen op hoe je systeem werkt en er uit ziet.
Het is daarmee ook in combinatie met Openbox het ideale besturingssysteem voor oudere pc's.
En bliksemsnel is het op nieuwe hardware zoals op mijn ruim een halfjaar oude pc.
Met deze blog wil ik mijn ervaringen met Arch delen.

En met Openbox, mijn favoriete windowmanager.
Het zal dus ook vaak over Openbox gaan de window manager die vaak, maar niet alleen op Arch gebruikt wordt. Juist in het Nederlandse taalgebied lees je niet veel over Openbox.
Via Openbox ben ik bij Arch terecht gekomen;
want juist de openbox window manager is doordrenkt van de eenvoud en het gemak, die ik zoek op mijn pc.
Veel lees- en pc-plezier en aarzel niet met vragen of suggesties te komen!!

Saturday, January 1, 2011

Waarom Arch op klompen?

Ik vind het wel een mooie titel:
het snelle, lichtgewicht, flexibele Arch tegenover de zware logge en degelijke houten schoenen. Een schijnbare tegenstelling, want ok Arch is bij de juiste parameters robuust en oerdegelijk schoeisel. Basic en zonder onnodige tierlantijnen.
Dat kun je op je klompen aanvoelen verwijst naar iets vanzelfsprekends, iets wat gewoon zo moet zijn en daarmee eigenlijk ook naar de " Hou het gewoon simpel", maak het niet onnodig ingewikkeld filosofie.En naar de degelijke bouw.
Dat doe je toch op je klompen. Zeg je als je iets heel gemakkelijk kunt doen. Ik wil niet beweren dat Arch voor de beginner makkelijk is, maar als je het eenmaal door hebt, hoe het werkt, dan wordt computeren gemakkelijker dan je ooit meegemaakt hebt, met bijvoorbeeld erg veel controle puur via het toetsenbord. Ineens valt een hele hoop gedoe weg; als ik nu met windows of zelfs ubuntu werk, denk ik:" jeetje, wat omslachtig en onhandig."
Nou breekt mijn klomp, als je het echt niet meer snapt, nou dan zoek je het toch gewoon op. En ook: geef Arch niet gelijk de schuld, als het mis gaat; niet gelijk vragen, maar denk nou eens goed na of je er niet zelf uit kunt komen.
Klompen als symbool voor de Nederlandse traagheid en het conformistische conservatisme. Orginaliteit en creativiteit zijn er genoeg, maar worden al gauw gewantrouwd. De spruitjes lucht van de Partij voor de Hufters, als je snapt wat ik bedoel. M.a.w. past Arch in Holland? Of hollen we met zijn allen weer achter de nieuwste hype aan, zoals daar zijn de iPXXX, enz. Op de Arch fora heerst de sfeer van een science lab; alles is alleen waar totdat het tegendeel bewezen wordt en dat vinden we dan allemaal machtig interessant.

No comments:

Post a Comment