Altijd al Arch willen proberen, maar nooit aangedurfd?

Ik geef het toe. Arch Linux is niet voor Linux beginners.
Ik begon er maart 2010 mee in de vorm van Archbang een versie van Arch die kant en klaar uit het doosje komt met een goede, weliswaar niet erg mooie Openbox opzet .
De grootste horde voor Arch beginners is de installatie.
Die wordt veel makkelijker met Archbang.
Eenmaal gewend aan de Arch way wil je waarschijnlijk niet anders meer. De grote voordelen zijn: a rolling release model, je hoeft niet je systeem weer iedere half jaar aan te passen omdat het doorlopend aangepast wordt. De software pakketten zijn altijd bijzonder up to date en vanilla, oftewel meestal zo ongewijzigd mogelijk, zoals bedoeld door hun ontwikkelaars.
De Keep It Simple, Stupid benadering brengt vele voordelen met zich mee.
De uitmuntende documentatie is ook gedeeltelijk in het Nederlands voorhanden, zoals de beginnersgids.
Arch is bovendien een van de beste distro's om Linux beter te leren kennen en om zoveel mogelijk controle te leren krijgen op hoe je systeem werkt en er uit ziet.
Het is daarmee ook in combinatie met Openbox het ideale besturingssysteem voor oudere pc's.
En bliksemsnel is het op nieuwe hardware zoals op mijn ruim een halfjaar oude pc.
Met deze blog wil ik mijn ervaringen met Arch delen.

En met Openbox, mijn favoriete windowmanager.
Het zal dus ook vaak over Openbox gaan de window manager die vaak, maar niet alleen op Arch gebruikt wordt. Juist in het Nederlandse taalgebied lees je niet veel over Openbox.
Via Openbox ben ik bij Arch terecht gekomen;
want juist de openbox window manager is doordrenkt van de eenvoud en het gemak, die ik zoek op mijn pc.
Veel lees- en pc-plezier en aarzel niet met vragen of suggesties te komen!!

Sunday, January 2, 2011

Arch installeren met Openbox, wat tips

Als je Arch eerst nog wil vergelijken met andere distro's.

Toch doen?
De moeilijke weg
Willy heeft voor ie Archbang in elkaar geknutseld heeft op zijn website beschreven hoe ie een Archbang , -niets meer of minder dan Arch plus Openbox met een bepaalde configuratie en programmapakket- from scratch opbouwt: BUILD ARCH W/ OB IN 21 STEPS
Dat lijkt heel ingewikkeld en is het ook wel een beetje, maar je leert wel veel over de opbouw van de diverse componenten van je systeem.

De makkelijke weg
Toch zou ik dat pas in een later stadium bekijken/proberen en eerst Archbang op een vrije partitie installeren. (Dit is een pagina op de Archbang wiki en nogal mager; voor de echt goede documentatie moet je op de Arch Wiki zijn.)
De Archbang ontwikelaars hebben al een groot aantal configuratie handelingen voor je gedaan en de meest noodzakelijke programma's geïnstalleerd. Het is allemaal heel basic en als dingen je niet bevallen, kun je nog altijd de configuratie aanpassen; hoe makkelijk dat is zal ik in de volgende posts laten zien.
Het grote voordeel is dat je veel eerder, sneller aan de slag kunt om Arch daadwerkelijk te leren kennen. De leercurve wordt behoorlijk minder steil.

Hoe je de toekomstige Arch partitie klaarmaakt, moet je zelf weten. Wat ik in ieder geval altijd doe, is dat ik de lege partitie en swap partitie al voor het installatie-proces klaarmaak met gparted met geeft niet welke live cd. Zodat tijdens de installatie de lege partitie al ligt te wachten. Als het mijn eerste linux-installatie op die pc is, installeer ik een grub legacy in het mbr; voor al omdat de Supergrub disk, een geweldig boot recovery tool met grub legacy recovery voor grub2 nog niet zo geweldig lijkt te werken.

Er is bij Arch nog geen grafische interface tijdens de installatie; er is wel een ncurses installatie programma en hoewel de navigatie via het toetsenbord gaat en je even moet opletten hoe je het doet, is dit toch wel heel simpel.
[
De Chakra distro (Arch + kde) heeft trouwens de fraaiste grafische installatie interface die ik ooit ben tegengekomen.]

Als je al even aan de ncurses interface en het menu wilt wennen, voordat je het eigenlijke werk gaat doen, raad ik je deze video aan.
Voor een Arch distro video review van dezelfde maker kijk hier.
Een nogal oppervlakkige video over de laatste versie van Archbang hier.

In Archbang is de installatie trouwens eenvoudiger omdat een aantal keuzes afvallen, omdat die al voor je gemaakt zijn.
Na de installatie zullen nog een aantal dingen niet direct werken.
Ik zal daar in een volgende post op ingaan.
Al het wezenlijke staat trouwens bij elkaar in de Beginnersgids

Hoewel al heel veel in het Nederlands vertaald is, is toch bij een aantal pagina's, net als bij Wikipedia de Engelse versie het volledigst.

No comments:

Post a Comment