Altijd al Arch willen proberen, maar nooit aangedurfd?

Ik geef het toe. Arch Linux is niet voor Linux beginners.
Ik begon er maart 2010 mee in de vorm van Archbang een versie van Arch die kant en klaar uit het doosje komt met een goede, weliswaar niet erg mooie Openbox opzet .
De grootste horde voor Arch beginners is de installatie.
Die wordt veel makkelijker met Archbang.
Eenmaal gewend aan de Arch way wil je waarschijnlijk niet anders meer. De grote voordelen zijn: a rolling release model, je hoeft niet je systeem weer iedere half jaar aan te passen omdat het doorlopend aangepast wordt. De software pakketten zijn altijd bijzonder up to date en vanilla, oftewel meestal zo ongewijzigd mogelijk, zoals bedoeld door hun ontwikkelaars.
De Keep It Simple, Stupid benadering brengt vele voordelen met zich mee.
De uitmuntende documentatie is ook gedeeltelijk in het Nederlands voorhanden, zoals de beginnersgids.
Arch is bovendien een van de beste distro's om Linux beter te leren kennen en om zoveel mogelijk controle te leren krijgen op hoe je systeem werkt en er uit ziet.
Het is daarmee ook in combinatie met Openbox het ideale besturingssysteem voor oudere pc's.
En bliksemsnel is het op nieuwe hardware zoals op mijn ruim een halfjaar oude pc.
Met deze blog wil ik mijn ervaringen met Arch delen.

En met Openbox, mijn favoriete windowmanager.
Het zal dus ook vaak over Openbox gaan de window manager die vaak, maar niet alleen op Arch gebruikt wordt. Juist in het Nederlandse taalgebied lees je niet veel over Openbox.
Via Openbox ben ik bij Arch terecht gekomen;
want juist de openbox window manager is doordrenkt van de eenvoud en het gemak, die ik zoek op mijn pc.
Veel lees- en pc-plezier en aarzel niet met vragen of suggesties te komen!!

Tuesday, January 4, 2011

Cheap thrills: bedien je hele pc razendsnel via het toetsenbord

Openbox genoegens

Een van de grote thrills van Openbox is dat je het hele systeem met het toetsenbord kunt en zult bedienen. Ik zal hier een aantal keren op terug komen.
Als ik even weggeweest ben en de monitor is uitgegaan, kan ik met de sneltoetsen het systeem uitzetten. Ik focus de windows met Super+z en sluit ze met alt+f4 (dat laatste is niet zo bijzonder). Ik sluit na het sluiten van de programma's het hele systeem af met super (=window toets)+x; dat start oblogout op en dat sluit het systeem af met enter (ik gebruik hiervoor trouwens een aangepaste versie van oblogout).

Hoe je vensters manipuleert met sneltoetsen, regel je in Openbox met het rc.xml bestand. Het is te vinden in home/user/.config/openbox.
Daar leg je ook sneltoetsen vast voor andere programma's; een van de belangrijkste is dmenu, dat je via dmenu_run activeert; bij mij is de snelkoppeling alt+f3 eraan verbonden. Dmenu is erg verslavend in het gebruik en het is dit programma dat aanvankelijk mijn interesse voor openbox wekte.
Dmenu is a.hw. een woordvoorspeller voor de programma's, die je helemaal via het toetsenbord bedient met het intypen van de eerste letters van het program; het geaccentueerde, geselecteerde woord wordt via enter uitgevoerd en weg is dmenu. Het leuke is dat het ook nog met allerlei submenu's en slimmigheden uit te breiden is.
Via Preferences, Openbox config, Edit rc.xml kun je dmenu toevoegen aan je sneltoetsen arsenaal.
Om dit te kunnen laten zien, moet ik naar de code pagina verwijzen:http://aur.pastebin.com/aEYxLmpM
[Als je bang bent, de code van de pagina te verknoeien kun je ook met Obkey werken.]

Een volledige versie van mijn rc.xml vind je hier:
http://aur.pastebin.com/mfheg5gX
Als je de moeite neemt het goed te bekijken, zie je dat het uit een drietal segmenten bestaat.Tot regel 153 zie je wat wordt vastgelegd via het hulpprogramma Obconfig, in het menu Gui Config Tool genoemd; zaken als theme, lettertypes:




Dan vanaf regel 154 tot 539 de keyboard sectie met zijn keybindings (toetsenbordsnelkoppelingen) en dan het laatste stuk tot regel 868 mouse met de mousebindings. Muis-instellingen zijn gedeeltelijk aan te passen via Obconfig, maar dat is niet zo interessant.

Wel wat je met het toetsenbord kunt doen. Programma's starten met via snelkoppelingen liet ik al zien. Maar ook en veel unieker het besturen van vensters, bureaubladen en zelfs het verplaatsen van geopende vensters van het ene tabblad naar het andere.
Op mijn werkblog Stillstup lees je daar meer over in de gelinkte post.
Je hebt het allemaal in je hand en het valt allemaal eenvoudig te regelen met het bewerken van een xml bestand. Mensen die bang zijn de code te bederven kunnen werken met het hulpprogramma ObKey om de keybindings aan te passen.

Zoals ik al in bovengenoemde post beschrijf is het handig om de te leren snelkoppelingen in het begin via een conky venster zichtbaar te maken op je bureaublad. Conky (op wikipedia) zet doorzichtige vensters op je bureaublad, die je met allerlei info en monitors kunt vullen. Op heel wat fora is veel info over de mogelijkheden met conky te bekijken bijv op het Crunchbang forum
Maar dat is weer een ander verhaal.

No comments:

Post a Comment