Altijd al Arch willen proberen, maar nooit aangedurfd?

Ik geef het toe. Arch Linux is niet voor Linux beginners.
Ik begon er maart 2010 mee in de vorm van Archbang een versie van Arch die kant en klaar uit het doosje komt met een goede, weliswaar niet erg mooie Openbox opzet .
De grootste horde voor Arch beginners is de installatie.
Die wordt veel makkelijker met Archbang.
Eenmaal gewend aan de Arch way wil je waarschijnlijk niet anders meer. De grote voordelen zijn: a rolling release model, je hoeft niet je systeem weer iedere half jaar aan te passen omdat het doorlopend aangepast wordt. De software pakketten zijn altijd bijzonder up to date en vanilla, oftewel meestal zo ongewijzigd mogelijk, zoals bedoeld door hun ontwikkelaars.
De Keep It Simple, Stupid benadering brengt vele voordelen met zich mee.
De uitmuntende documentatie is ook gedeeltelijk in het Nederlands voorhanden, zoals de beginnersgids.
Arch is bovendien een van de beste distro's om Linux beter te leren kennen en om zoveel mogelijk controle te leren krijgen op hoe je systeem werkt en er uit ziet.
Het is daarmee ook in combinatie met Openbox het ideale besturingssysteem voor oudere pc's.
En bliksemsnel is het op nieuwe hardware zoals op mijn ruim een halfjaar oude pc.
Met deze blog wil ik mijn ervaringen met Arch delen.

En met Openbox, mijn favoriete windowmanager.
Het zal dus ook vaak over Openbox gaan de window manager die vaak, maar niet alleen op Arch gebruikt wordt. Juist in het Nederlandse taalgebied lees je niet veel over Openbox.
Via Openbox ben ik bij Arch terecht gekomen;
want juist de openbox window manager is doordrenkt van de eenvoud en het gemak, die ik zoek op mijn pc.
Veel lees- en pc-plezier en aarzel niet met vragen of suggesties te komen!!

Tuesday, May 31, 2011

Hoe belangrijk is de community van je OS?

Litemotiv, een zeer actieve mod op het Arch forum legt in het Nederlands uit hoe hij het functioneren van het Arch forum ziet en hoe hij het uit de hand lopen op het Arch forum van een discussie rond package signing verklaart.
Crunch
Ik vond het verhelderend. Mijn ervaringen met Linux fora zijn vooral ingekleurd door de zeer positieve ervaringen met het Crunchbang forum. Dat vond ik een plek waar echt een betekenisvolle uitwisseling plaatsvindt/vond (het is de laatste tijd wat minder) rond allerlei ontwikkelingen en niet alleen tussen mensen die Crunchbang gebruiken, maar ook met ex-CB-ers als ik zelf, die gewoon de open en erg vriendelijke en vrolijke sfeer op het forum waarderen. Dat wil niet zeggend dat meningsverschillen uit de weg gegaan worden. Verder is er ook goede informatie bij praktische problemen; daarin vond ik de Ubuntu fora zeer wisselend en dus niet betrouwbaar.
Omdat Corenomimal regelmatig op het CB forum aanwezig is/was, duidelijk op zoek naar input en feedback, krijgt/kreeg het geheel iets leuks informeels en opens.
Aaarch
Daarna is de sfeer op het Arch forum bekrompen (er is wel een hoop geleuter over non-topics als anime en favoriete jongensmuziek), conformistisch (veel fanboyism en men probeert elkaar af te troeven op het gebruik van de meeste, obscure cli/terminal applicaties) en verder vooral op praktisch problemen gericht en daarin wel vaak heel goed. Helaas ook regelmatig nogal onvriendelijk, soms op het botte af naar nieuwe, onervaren gebruikers, die een beginnersfoutje maken. Daarbij valt overigens een verschil in toon op tussen diverse moderators.

Litemotiv legt uit dat je het forum vooral als een helpdesk moet zien en niet een plek waarin een community komt tot een gemeenschappelijke visie komt of waar echt inhoudelijke discussies gevoerd worden, mede omdat de devs het forum toch negeren.
Dit klopt mijns insziens niet helemaal omdat met name Allan, de belangrijkste ontwikkelaar van pacman de discussies over en problemen met pacman zeer goed volgt en vaak reageert. Daar zit ook een sterke mate van sturing en controle bij. Het is niet anders.

Community als asset
Zo kom ik er in ieder geval achter dat de omgang van devs met de gebruikersgemeenschap voor mij een hele belangrijke waarde is bij het kiezen van mij GNU/Linux OS. (En de kwaliteit van de gemeenschap zelf natuurlijk.) Bij Archbang is die verhouding heel open en gemoedelijk. Maar omdat dit als project tot erg zwak is en ik me afvraag of het nog lang bestaat, oriƫnteer ik me naast het ondersteunen van het AB project als mod op het AB forum weer meer op de Debian wereld, voorlopig dus in de vorm van Aptosid, met een prima forum trouwens.

No comments:

Post a Comment