Altijd al Arch willen proberen, maar nooit aangedurfd?

Ik geef het toe. Arch Linux is niet voor Linux beginners.
Ik begon er maart 2010 mee in de vorm van Archbang een versie van Arch die kant en klaar uit het doosje komt met een goede, weliswaar niet erg mooie Openbox opzet .
De grootste horde voor Arch beginners is de installatie.
Die wordt veel makkelijker met Archbang.
Eenmaal gewend aan de Arch way wil je waarschijnlijk niet anders meer. De grote voordelen zijn: a rolling release model, je hoeft niet je systeem weer iedere half jaar aan te passen omdat het doorlopend aangepast wordt. De software pakketten zijn altijd bijzonder up to date en vanilla, oftewel meestal zo ongewijzigd mogelijk, zoals bedoeld door hun ontwikkelaars.
De Keep It Simple, Stupid benadering brengt vele voordelen met zich mee.
De uitmuntende documentatie is ook gedeeltelijk in het Nederlands voorhanden, zoals de beginnersgids.
Arch is bovendien een van de beste distro's om Linux beter te leren kennen en om zoveel mogelijk controle te leren krijgen op hoe je systeem werkt en er uit ziet.
Het is daarmee ook in combinatie met Openbox het ideale besturingssysteem voor oudere pc's.
En bliksemsnel is het op nieuwe hardware zoals op mijn ruim een halfjaar oude pc.
Met deze blog wil ik mijn ervaringen met Arch delen.

En met Openbox, mijn favoriete windowmanager.
Het zal dus ook vaak over Openbox gaan de window manager die vaak, maar niet alleen op Arch gebruikt wordt. Juist in het Nederlandse taalgebied lees je niet veel over Openbox.
Via Openbox ben ik bij Arch terecht gekomen;
want juist de openbox window manager is doordrenkt van de eenvoud en het gemak, die ik zoek op mijn pc.
Veel lees- en pc-plezier en aarzel niet met vragen of suggesties te komen!!

Monday, September 12, 2011

Archbang 2011.09 is uit




Er komt ook een Oktober versie waarin de meeste bugs in deze versie zullen zijn opgelost, Een probleem is de overgang van alsa naar OSS, dat op sommige pc's en laptops tot gepiep leidt. Op het archbang forum vind je een oplossing voor als je het gaat installeren.

Hier vind je de release notes en downloadlinks.

Torrents hier

10 comments:

  1. Dag Pablo,

    Ik overweeg (ernstig!) om Archbang op een laptop te zetten. Een "production machine" (werk-laptop). Ik ben een redelijk nieuwe Linux-gebruiker: heb slechts 2 jaar ervaring (paar Ubunbtuversies en vooral Crunchbang (+XFCE). Ik heb liever de XFCE omgeving dan dat domme Unity....... Ook heb ik een hekel aan upgraden, dus Rolling Release lijkt me beter :-)

    Mijn vraag: het veiligheidsaspect bij Arch, moet me dat weerhouden?

    ReplyDelete
  2. Hoi H.,
    Het is moeilijk daar een antwoord op te geven.
    Allereerst Arch heeft bepaalde voordelen: als je het kent is het een heel doorzichtig en helder systeem. Pacman is een geweldig pakketbeheer systeem met veel nuttige feedback.
    Maar het pakket beheer zelf (hoe en wanneer packages uit testing komen) is nogal rampzalig de laatste tijd en als moderator op het archbang forum heb ik mijn handen vol om al de update problemen te helpen oplossen.
    Moet je dat willen op een werkmachine? Ik zou je aan raden Archbang op een aparte partitie uit te proberen en te leren kennen. Met bepaalde voorzorgen kun je het wel stabiel laten draaien, maar dat moet heel je goed uitzoeken en ook bepaalde veilige backup procedures volgen.
    https://wiki.archlinux.org/index.php/Enhancing_Arch_Linux_Stability

    Ik vind zelf aptosid wel een behoorlijk alternatief voor AB, ook rolling release, maar met een verantwoorderlijker pakket beheer. Het voordeel is dat je de debian way al kent.

    De veilgheid issue met package signing is formeel opgelost omdat package signing is toegevoegd aan de huidige pacman 4 alhoewel de implementatie van de keys nog niet geheel op orde is. Ik zou dat je niet meer tegen laten houden.

    ReplyDelete
  3. Dag Pablo,

    Dank je wel. Je zet me aan het denken. Misschien moet ik idd. Arch maar op een hobby-bak zetten - ik heb het geluk dat ik 3 (oude) desktops + 1 oude laptop + 1 netbook tot mijn beschikking heb voor experimenten; los van mijn supersnelle nieuwe werklaptop :-)

    Ik zal kijken naar Aptosid. En anders maar gewoon Fedora of zo, met een XFCE DE

    ReplyDelete
  4. Als je AB uit gaat proberen op een oudere pc zul je versteld staan. Ik heb het draaien op een pc uit 2004 en dat draait als een tierelier...AB komt met openbox wm en daar zul je als xfce gebruiker aan moeten wennen, maar ik raad echt aan dat eens uit te proberen; als je eenmaal het uitgeprobeerd hebt te werken met veel toetsenbord bediening, wat erg makkelijk te configureren is in OB, wil je niet anders meer.
    Aptosid heeft een prima handleiding waarvan deze pagina, http://manual.aptosid.com/nl/sys-admin-apt-nl.htm#apt-upgrade de belangrijkste is.
    Het forum schijnt niet fijn te zijn maar heb het zelf niet gebruikt.

    ReplyDelete
  5. Hoi Pablo,

    Pffff.... keuzes, keuzes! Da's iets waar ik niet goed in ben... :( Ik zal op mijn werklaptop een simpele distro zetten - ook om als linux-"evangelist" niet af te gaan tegenover mijn collega's :-) Fedora, Ubunty of Debian; met Gnome3, KDE of XFCE....

    En dan thuis met wat andere distro's experimenteren. Aptosid ziet er erg interessant uit :) Maar Linux Debian Edition (LMDE) en Sabayon ook, en uiteraard Arch(bang)!

    Vraag: je je Arch stabiel hebt draaien, kun je toch gewoon stoppen met updaten?

    Groet, Pieter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dat is een heel goede mogelijkheid.
      Ik heb een multiboot zo gemaakt dat ie nauwelijks wordt opgemerkt voor de Windows gebruiker: http://stillstup.blogspot.com/2011/01/creating-hidden-linux-installation.html
      Omdat de AB installatie op die 8jaar oude pc tien keer zo snel werkt als XP gebruik ik de AB installatie om even snel iets op te zoeken of snel een fimpje af te draaien. Behalve firefox en een enkel applicatie update ik die niet al meer dan een jaar niet meer en dat werkt fantastisch.
      Het grote probleem met de AB installatie/ liveCD is dat je het behoorlijk moet tweaken om et werkend te krijgen na een update en ik neem an dat je toch wel een keer wilt updaten.
      Het AB forum geeft wel goede info hoe je dat aan moet pakken: http://bbs.archbang.org/viewtopic.php?id=2268

      Delete
  6. Hoi Pablo,

    Even een update. Ik heb uiteindelijk op die werklaptop Fedora16 gezet, mijn eerste rpm-distro, en mooie tussenweg van innovatie en stabiliteit. Maar ik werd gek van Gnome3 en ik had geen zin om dat aan te passen......even simpel xfce kiezen was er niet bij (?). In elk geval, d'r afgehaald en vervangen door #!. Dat is tegenwoordig standaard (en alleen) met OpenBox. Een fijne distro en een fijn forum, alleen de combi van Debian Squeeze (stable) en bepaalde zaken uit Sid (unstable) [backports, pinnen, ik begrijp het maar half :) ] is volgens mij vragen om dependency-problemen........

    Ben nu aan het leren werken met OpenBox, en met conky en dzen, met diverse shell commando's (grep e.d.) en met mutt en vim als editor..... :) En dat terwijl ik eigenlijk econoom ben ;)

    ReplyDelete
  7. ..... en als dat werkt zet ik er ArchBang of Aptosid naast, met een gedeelde /home partitie.

    ReplyDelete
  8. Ik ben daar verschillende meningen over tegen gekomen of dat werkt een gedeelde home partitie.
    Wat ik in ieder geval bemerkt heb is dat bepaalde configuratie bestanden bij Arch op net een andere plek zitten dan in Debian. Kortom je neemt een risico met dit zo te doen.

    Nadat ik zelf eerst openbox had geconfigureerd een verkend, raakte ik er al gauw zo gek op dat ik ging zoeken naar openbox distro's en ik heb toen ook een tijdje crunchbang gedraaid. Een erg vriendelijk forum was dat vroeger.

    ReplyDelete
  9. ik gebruik full installatie van Manjaro :) ben er tevreden mee.... :) ze hebben ook een openbox versie maar hou het op xfce :)

    ReplyDelete